De uitslag

Uitreiking van de Gouden Bevertak 2016

Op zaterdag 23 april is in het Natuurmuseum in Nijmegen de Gouden Bevertak uitgereikt. De uitreiking markeerde tevens de opening van de tentoonstelling met de 25 genomineerde natuurfoto’s. De tentoonstelling is tot september te bezichtigen en is gratis toegankelijk voor de leden van de Vogelwerkgroep (het Natuurmuseum heeft een ledenlijst).

Behalve dat bekend gemaakt werd wie er volgens het publiek gewonnen had in de categorieën Vrij en Vogels, reikte de vakjury de prijzen uit in de overall categorie de Gouden Bevertak.
De vakjuryleden Michel Lucas, Pauline van Marle en Paul van Hoof waren aangenaam verrast door de hoge kwaliteit van de inzendingen. Hun keuze bleef daarom niet beperkt tot drie prijswinnaars voor de Gouden Bevertak, maar zij gaven ook drie eervolle vermeldingen.

Opvallend in de nominaties van dit jaar is dat er een record is gevestigd door 1 fotograaf, Marcel Braam. Vijf foto’s van hem werden genomineerd voor de Gouden Bevertak. Dat alleen is al een prachtige prestatie, maar bovendien zijn vier van zijn vijf foto’s in de prijzen gevallen.

Hieronder staan de prijswinnaars vermeld. Allereerst die van de vakjury en daarna de keuze van de publieksjury voor de categorie Vogels en de categorie Vrij.

De Vogelwerkgroep feliciteert alle prijswinnaars met het succes!

1e plaats, Winnaar Gouden Bevertak:
“Kip ik heb je”, Havik met prooi, Heumensoord (Huib van Tilborg)

foto: Huib van Tilborg

Sfeer en compositie
Een mooi en bijzonder beeld om naar te kijken. Het licht is zacht en toch is het beeld heel contrastrijk. De sfeer van de lente wordt weergegeven door het nog jonge blad dat in de zachte groene kleuren tot uitdrukking komt en door de jonge, pas uitgevlogen Zwarte Specht die door deze Havik geslagen is.
De aandacht in het beeld wordt direct naar de Havik getrokken.
De stevige boom en tak vormen een inleidende diagonaal die je gelijk naar het onderwerp leidt: een Havik met een jonge Zwarte Specht. De diagonale lijn herhaalt zich op de achtergrond, maar door de onscherpte is deze niet storend. Daarnaast vormen de zachte groentinten een mooi tegenwicht ten opzichte van  de donkere en scherpe vormen op de voorgrond.
De diagonale lijnen van de boom en de takken op de achtergrond worden met elkaar verbonden door de Havik er tussenin. De plaatsing van de Havik met prooi, net iets buiten het centrum van het beeld, is goed gekozen, het geeft de Havik voldoende kijkruimte.

Inhoud
Ook het verhalende karakter van het beeld, maakt het meer dan alleen een foto van een vogel op een tak. Op de foto is een grote roofvogel te zien die een pas uitgevlogen Zwarte Specht geslagen heeft. Onze aandacht wordt gelijk getrokken door de spiedende blik van de Havik, met zijn oranje oog en zwarte pupil, die nauwkeurig zijn omgeving in de gaten blijft houden, terwijl de al overleden jonge Zwarte Specht roerloos tussen de poten van de Havik op de boomstam ligt. Hierdoor krijgen we informatie dat deze foto in het voorjaar is gemaakt, dat de Havik waarschijnlijk zelf jongen heeft die gevoed moeten worden en dat beide soorten het in dit bos blijkbaar goed doen.

Bijzonder
Het fotograferen van een Havik met als prooi een Zwarte Specht is een bijzondere combinatie. Iedereen zal weleens een Zwarte Specht of een Havik gezien hebben en zelfs kunnen fotograferen. Maar deze combinatie, maakt de waarneming uniek. Daarbij mag het beslist een prestatie genoemd worden dat de fotograaf het hoofd koel gehouden heeft om niet alleen waar te nemen, maar ook om, in een fractie van een seconde, een opname te maken waarin compositie, beeldelementen, techniek, sfeer en onderwerp goed geslaagd zijn.

Minpuntje
De jury vond de afgezaagde tak en de onscherpe afgebroken tak  linksboven enigszins storend. Echter bij dieren en zeker op momenten dat je snel moet reageren, is er geen gelegenheid om de ideale plek te selecteren.

De jury vindt: “Kip ik heb je” een terechte overall winnaar van de Gouden Bevertak 2016.

2e plaats Gouden Bevertak: Duivelsberg (David Brand)

foto: David Brand

Een beeld wat de landschapsfotograaf bij de vakjury bijzonder aansprak: de Duivelsberg in vroege herfstsfeer.
Deze landschapsfoto heeft het allemaal: een interessante plek, een aangename sfeer, mooi licht en een boeiende compositie. Als kijker zie je een plek waar je graag zou willen zijn.
Het smeltwaterdalletje werkt met zijn reliëf als een mooie invoerende lijn, een diagonaal ook, met een verdwijnpunt. Het neemt je oog mee door het beeld.
De vallende/hangende  bomen geven net een beetje spanning, omdat deze diagonalen in de verkeerde richting lopen.
En, de mist, in combinatie met de opkomende zon, geven dit beeld de noodzakelijke sfeer mee om er een echte topper van te maken.
Een detail: een onrustpuntje onderin de foto, iets rechts van het midden, daar is lichtval op de tak, maar niet groot genoeg om echt te storen.
Ten slotte is de jury tevreden over de realistische bewerking van dit beeld. Geen overdreven contrasten of kleuren, alles in de bewerking is mooi zacht gehouden.

3e plaats Gouden Bevertak: Riviermonster bij de Waal (Es & Faz)

foto : Es & Faz

Een onverwacht beeld met een afwijkende benadering van het onderwerp.
Zoals de titel al aangeeft, lijkt het wel een riviermonster. Bij nadere aanschouwing zien we echter de larve van een libel die uit zijn huidje kruipt. En niet zomaar een libel: het is een Rivierrombout. De enige soort die zo op het open zand uitsluipt. Andere soorten doen dat hangend aan een stengel. Dat geeft de foto een extra inhoud, want de Waal bij Nijmegen is een van de kerngebieden voor deze soort en daarmee wordt het een kenmerkend beeld voor de Geldersche Poort.
Fotografisch is de foto goed uitgevoerd. Het onderwerp is recht van voren vanuit een laag standpunt benaderd. Door de geringe scherptediepte is de achtergrond rustig. Hierdoor komt alle aandacht op de grote ogen te liggen.
Kortom, een verrassend, maar kenmerkend beeld voor de Geldersche Poort.

Eervolle vermelding: Jong leven, Ooijpolder (Marcel Braam)

Compositie
Vooral de compositie maakt het beeld tot een eervolle vermelding.
Links en rechts staan twee volwassen Konikpaarden, daartussenin staat een veulen.
Het veulen staat ongeveer in het midden van het beeld, kijkt naar rechts. Daarnaast staat de ene ouder met het hoofd naar links gedraaid, wat een mooi tegenwicht geeft.  Links(achter) – het is maar hoe je het bekijkt – staat de andere ouder met de kop naar rechts. De ouders hebben de hoofden naar elkaar gericht, wat ook voor evenwicht in het beeld zorgt. Het jong in het midden maakt het beeld compleet. Bijzonder is dat de dieren allen vrij staan en toch een duidelijke relatie met elkaar hebben.
Van alle drie de Konikpaarden is één oog zichtbaar.
De dieren zijn gefotografeerd vanaf een laag standpunt, waardoor ze vrijkomen van de achtergrond.

Sfeer
De titel van het beeld is: jong leven. De sfeer roept bescherming en veiligheid op. Zolang het veulen tussen de ouders in staat, kan er niks gebeuren. Het roept een vertederend en intiem beeld op.
Het geeft het voorjaar weer, er is nieuw leven: een veulen, maar ook de gele (boter)bloemen op de voorgrond weerspiegelen dit. Door het bewolkte weer zijn er geen harde contrasten. Dit versterkt het geheel.

Minpuntje
De wat grauwe en egale achtergrond van de lucht.

Eervolle vermelding: Bruine korenbout, Millingen a/d Rijn (Vincent Sanders)

Een spannend beeld dat uitnodigt om langer naar te kijken, omdat niet meteen duidelijk is waar je naar kijkt. De libel staat er tenslotte niet helemaal op. De compositie en het scherpstelpunt wijken sterk af van de standaard, namelijk de kop in beeld en scherpstellen op de ogen. Hier is het hoofd volledig weggelaten. De echte libellenkenner heeft er desondanks geen moeite mee de soort direct te herkennen, met de typische oranje kleuren en zwarte vlekken in de vleugels.
Ondanks het ontbreken van de kop klopt de compositie en wordt de kijker door de invoerende lijnen van de vleugels en het lijf door het beeld geleid.
Het kleurcontrast van oranje op een groene achtergrond werkt ook goed.

Eervolle vermelding: Zwoele zomeravond, Tiengeboden (Marcel Braam)

Deze foto trekt onmiddellijk de aandacht door de mooie kleuren van deze zonsondergang, die weerspiegeld worden in het water. Voeg daaraan toe de mooi getekende wolkenlucht en de tekening van de prachtige drijvende blaadjes van de Watergentiaan (??) en je hebt een winner in handen.
Mooi dat er nog een opening zit in het veld met drijfbladen, waarin precies een diagonale lijn door het beeld trekt.
Mooie tekening in de horizonlijn, met bosjes en elkaar in evenwicht houdende schoorsteen en kerktoren.

De keuze van de publieksjury

De publieksjury maakte deels ander keuzes. Maar dat betekent dat uiteindelijk tien van de 25 genomineerde foto’s in de prijzen zijn gevallen en dat daar waardering uit spreekt voor veel verschillende natuuronderwerpen: vogels, insecten, zoogdieren en landschappen, en voor veel fototechnieken: panorama’s, portretten, actieopnamen en macrofotografie.

De categorie Vogels:
1.    Grasmus in de Tongelaar van Loek van de Leur
2.    ‘Kip, ik heb je’ Heumensoord van Huib van Tilborg
3.    Pimpelmees badderend in de Heilig Landstichting van Harvey van Diek

De categorie Vrij:
1.    Dreigende lucht in de Hatertse vennen van Marcel Braam
2.    Duivelsberg van David Brand
3.    Winterstorm in de Hatertse vennen van Marcel Braam

Share Button